دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
22 آذر 1402 - 10:10

آیا «شورای انتقالی» گزینه آمریکا و اسرائیل برای رویارویی با انصارلله است؟

تلاش شورای انتقالی جنوب یمن برای اتحاد با رژیم صهیونیستی در برابر دولت صنعا، نه تنها محکوم به شکست است بلکه با لبریز شدن صبر انصارالله، طومار اشغالگران و مزدورانشان در جنوب یمن نیز برای همیشه پیچیده خواهد شد.
کد خبر : 15669

پایگاه رهنما:

در بحوحه جنگ غزه که رژیم صهیونیستی دهها هزار فلسطینی را شهید و زخمی کرده است، در این میان برخی گروههای عربی به جای حمایت از مردم مظلوم فلسطین، در پازل صهیونیست‌ها بازی می‌کنند.

با افزایش حملات انصارالله یمن به سرزمین‌های اشغالی و توقیف کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ در حمایت از مردم غزه، شورای انتقالی جنوب یمن که از سالهای پیش با دولت صنعا در جنگ است، دست دوستی به سمت رژیم اشغالگر دراز کرده است تا با حمایت اماراتی‌ها اتحاد نامقدسی را در برابر دولت صنعا تشکیل دهند و از این طریق بتوانند رویای چندین ساله تجزیه یمن را به منصه ظهور برسانند.  

در این رابطه، منابع رسانه‌ای صهیونیست مدعی شدند که متحدان امارات در یمن موسوم به «شورای انتقالی جنوب» به رژیم صهیونیستی پیشنهاد همکاری مبنی بر مقابله با انصارالله در ازای حمایت تل‌آویو از این شورا داده‌اند.

«روعی کایس»، خبرنگار و تحلیل‌گر مسائل کشورهای عربی در سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر در حساب ایکس خود نوشت:«منبعی نزدیک به رئیس شورای انتقالی جنوب یمن گفته است:«اگر اسرائیل حق ما در تعیین سرنوشت جنوب یمن را به رسمیت بشناسد، آن وقت در میدان یمن برای خود متحدی برای مقابله با تهدیدات حوثی‌ها (انصارالله) خواهد یافت».

شبکه کان اسرائیل روز دوشنبه به نقل از منابعی اعلام کرد که الزبیدی تمایل خود را برای هماهنگی با اسرائیل و حمایت بین‌المللی برای محدود کردن حملات انصارالله، به ویژه با کنترل نظامی و امنیتی آنها بر مناطق جنوبی کشور اعلام کرده است.

به گزارش خلیج آنلاین، این خبر درحالی منتشر شد که اخیراً الزبیدی با مقامات محلی از جمله رهبران نظامی و مقامات اماراتی و آمریکایی دیدار و درباره مقابله با حملات انصارالله گفتگو کرده بود. الزبیدی در توضیح این دیدار در صفحه خود در «ایکس» گفت:«نیروهای دریایی ما دارای شایستگی‌ها و توانایی‌هایی هستند که آنها را قادر می‌سازد نقشی محوری در حفاظت از آب‌های سرزمینی ما و کمک به تقویت امنیت دریایی و حفاظت از کشتی‌رانی بین‌المللی ایفا کنند». همچنین، در ابتدای دسامبر، رسانه‌های روسی از تلاش‌های امارات و ایالات متحده برای مسلح کردن گروه‌های مورد حمایت ابوظبی در یمن برای مقابله با عملیات انصارالله در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی فاش کردند.

لازم به ذکر است که انصارالله بارها هشدار داده‌اند تا زمانی که حملات صهیونیست‌ها به غزه ادامه دارد، از عبور کشتی‌هایی که از طریق دریای سرخ به سمت بنادر سرزمین‌های اشغالی می‌روند، ممانعت می‌کنند و تاکنون دو کشتی صهیونیستی را توقیف و چند حمله را به سرزمین‌های اشغالی انجام داده‌اند که این مسئله نگرانی اشغالگران را در پی داشته است.

باتوجه به این تهدیدات، اکنون شورای انتقالی جنوب یمن از این فرصت استفاده کرده و سعی دارد با کمک  تل‌آویو و آمریکا رویای خود برای استقلال از یمن را محقق کند. شورای انتقالی جنوب یمن در سالهای اخیر تلاش زیادی کرده تا بتواند کنترل کامل استانهای جنوبی را به دست بگیرد.

افشای تحرکات شورای انتقالی برای همکاری با صهیونیست‌ها برای تجزیه یمن، خبر تازه‌ای نیست و پیشتر نیز کم و بیش اخباری پیرامون توافقت پشت پرده بین بازیگران منطقه درباره جنوب یمن در رسانه‌ها منتشر شده بود. در این باره یک روزنامه اسرائیلی در گزارشی در ژوئن 2020 نوشته بود:«پشت درهای بسته توافقاتی انجام شده که اسرائیل تأسیس یک کشور جدید در خاورمیانه را اعلام خواهد کرد که این کشور دوست مخفی اسرائیل خواهد بود». این اطلاعات توسط «اینتلیجنس آنلاین» در آن زمان تایید شد و گزارش داد که شورای انتقالی جنوب در حال انجام مذاکرات محرمانه با تل‌آویو است.

الزبیدی در تیرماه سال جاری در مصاحبه با روزنامه گاردین، خواستار حمایت کشورهای غربی از تجزیه یمن به دو کشور شمالی و جنوبی شد و به آنها اطمینان داد که امنیت خطوط دریایی، بنادر و میادین نفتی در جنوب یمن را تامین کند.

شورای انتقالی به دلیل تسلط بر عدن و حضور نیروهای امارات در جزیره سقطری، بر این باور است که در صورت حمایتهای بین‌المللی می‌تواند امنیت کشتیرانی در باب‌المندب و دریای سرخ را برعهده بگیرد. شورای انتقالی، تامین امنیت دریانوردی در دریای سرخ را دستاویز قرار داده تا نظر کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی را جلب کرده و رویای استقلال را عملی کند.

عربستان و امارات در سال 2019 برای از بین بردن اختلافات در جنوب یمن و ایجاد هماهنگی بیشتر در برابر صنعا، توافق کردند اما این گفتگوها فقط روی کاغذ باقی ماند و درگیری بین مزدوران دو کشور ادامه یافت، چرا که ابوظبی به دنبال تقویت مهره‌های خود در جنوب یمن بود تا بتواند این منطقه را تحت اشغال خود داشته باشد. در ادامه نیز عربستان برای اینکه بهانه‌ای به دست امارات ندهد، با برکناری دولت عبدربه منصور هادی موافقت کرد و شورای ریاستی هفت نفره تشکیل داد اما این شورا هم در دو سال گذشته هیچ کارکردی از خود نشان نداده است و حتی دفاتر و ساختمانهای آن توسط شورای انتقالی در عدن برچیده شد.

به همین منظور امارات که به ضعف عربستان در یمن پی برده است، چند ماه پیش یک شورای ریاست جمهوری در عدن تشکیل دادند. شورای انتقالی خواستار جدایی جنوب یمن و بازگشت به دوره قبل از وحدت یمن شمالی و جنوبی در سال 1990 است. امارات با منابع مالی و تسلیحاتی، شورای انتقالی را تقویت کرده تا بتواند از نفوذ آن برای پیشبرد طرحهای اشغالگرانه خود در جنوب یمن بهره‌برداری کند و این شورا مستقیما از ابوظبی فرمان می‌گیرد و با شورای ریاستی وابسته به عربستان هیچگونه همکاری نمی‌کند.

لذا، اکنون این شورا که خود را قدرت بلامنازع در جنوب یمن می‌داند در بحبوحه جنگ غزه، فرصت را مغتنم شمرده و سعی دارد با کمک امارات و با حمایتهای رژیم صهیونیستی و آمریکا برنامه‌های خود را به پیش ببرد. امارات هم بزرگترین متحد تل‌آویو در خلیج فارس به شمار می‌رود و در سه سال گذشته قرادادهای اقتصادی و امنیتی زیادی را با این رژیم امضا کرده است و حتی برخی منابع اخیار اعلام کرده بودند که امارات مخفیانه در جنگ غزه هم به صهیونیست‌ها کمک می‌کند تا بتوانند جنبش حماس را نابود کنند.

 

ناتوانی شورای انتقالی در برابر انصارالله

با توجه به شرایط به وجود آمده در منطقه، نمی‌توان وقوع احتمالات جدید را رد کرد اما برای اجرایی شدن آنها نیاز به بسترهایی است که در جنوب یمن امکان عملی شدن آن فعلا وجود ندارد.

یکی از احتمالات این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دلیل مشکلات عدیده‌ای که دارند شاید برای مقابله با تهدیدات انصارالله، شورای انتقالی جنوب را تقویت کرده و بخشی از مسئولیت امنیت دریای سرخ را به این شورا بسپارند. الآن تل‌آویو به شدت در غزه درگیر است و در جبهه شمالی هم با حزب‌الله تنش جدی دارد و توان گشودن جبهه جدید در یمن را ندارد. آمریکا هم به دلیل درگیری با گروههای مقاومت عراق و درگیر شدن در پرونده‌های مختلف بین‌المللی، در برابر عملیات انصارالله مستاصل شده است و در هفته‌های اخیر نشان داده که از اقدام عملی برای مقابله با صنعا عاجر است. لذا استفاده از گروههای نیابتی در منطقه برای مقابله با انصارالله شاید یکی از گزینه‌های مدنظر واشینگتن و تل‌آویو باشد، اما اینکه آیا این شورا از عهده تامین امنیت در دریای سرخ برمی‌آید، تردید وجود دارد.

شورای انتقالی در 9 سال گذشته با کمک امارات با اینکه بر بخشهایی از جنوب یمن مسلط شده و از کمکهای تسلیحاتی ابوظبی نیز برخوردار است اما هیچگونه دستاوردی در برابر انصارالله کسب نکرده است و به فرض تجهیز شدن از سوی آمریکا باز هم توان لازم برای مقابله با صنعا را نخواهند داشت.    

اکنون انصارالله یک گروه شبه نظامی ضعیف مجهز به سلاحهای سبک نیست که بتوان آنرا نابود کرد بلکه این جنبش در سالهای اخیر توانمندی‌های زیادی در عرصه موشکی و پهپادی کسب کرده و به موشکهای بالستیک دوربرد مجهز است که حتی می‌توانند سرزمین‌های اشغالی را هدف قراردهند. لذا، مقابله با این جنبش که در قامت یک ارتش قدرتمند در منطقه عمل می‌کند که مقابله با آن از عهده شورای انتقالی خارج است.

بنابراین، برای مقابله با تهدیدات انصارالله، به سلاحهای قدرتمندی نیاز است که مسلما واشینگتن و تل‌آویو آنها را در اختیار یک گروه یمنی قرار نخواهند داد و سرمایه‌گذاری روی شورای انتقالی برای پیروزی در برابر صنعا وقت هدر دادن است.

علاوه‌براین، آمریکا از سال گذشته برای غارت منابع نفت و گاز جنوب یمن دندان تیز کرده و صدها نفر از نیورهای نظامی خود را در استانهای المهره و حضرموت مستقر کرده تا بتواند این منابع غنی را به سرقت ببرد. بنابراین، واشینگتن حاضر نیست که با استقلال جنوب یمن این منابع رایگان را به راحتی از دست بدهد. همچنین، شورای انتقالی درحالی به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تحقق آمال خود دل بسته است که این بازیگران صلاحیت این را ندارند که برای تغییر ژئوپلتیک منطقه تصمیم بگیرند. ایران و برخی کشورهای عرب خلیج فارس بارها گفته‌اند که بینگانگان نمی‌توانند برای منطقه امنیت به بار آوردند و تامین امنیت باید به دست کشورهای همسایه باشد.      

تلاش شورای انتقالی جنوب، برای استقلال از صنعا درحالی است که انصارالله بارها به اشغالگران گفته که اجازه تجزیه یمن را نخواهد داد و ابزارهای لازم را برای تنبیه دشمنان دارد و اگر دولت صنعا حملات خود به مزدوران اماراتی و عربستانی را ازسربگیرد بدون تردید، توان آزادسازی مناطق اشغالی را دارد.

مسئله دیگر این است که شورای انتقالی مهره امارات است و با این خوش خدمتی به صهیونیست‌ها قصد دارند تا عربستان سعودی را از بازی قدرت در یمن کنار بزنند و این مسئله تنشها بین ریاض و ابوظبی را دوباره تشدید خواهد کرد. زیرا عربستان با وجود دشمنی با انصارالله، اما قدرت‌گیری مهره‌های امارات در جنوب یمن را برنمی‌تابد و در دو سال گذشته هم اقداماتی را برای مقابله با سیاستهای ابوظبی انجام داده است. در این میان، در فوریه 2023، برخی منابع عربی گزارش دادند که پس از تسخیر ساختمانهای شورای ریاستی در عدن و بیرون راندن رشاد العلیمی، رئیس این شورا توسط مردوزان اماراتی، نیروی جدیدی تحت حمایت ریاض با نام «سپر ملت» تأسیس شده است. این نیرو در امتداد نقشه یمن، از مرز‌های صعده و الجوف در شمال، تا شبوه و حضرموت در شرق، عدن، لحج و ابین در جنوب و حدیده و تعز در غرب توزیع شده‌اند تا منافع عربستان را در این مناطق تامین کنند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات